Dit kleine boekje heeft een omslag dat als een envelop dichtgevouwen kan worden. De eerste dertien bladen zijn beschreven, daarachter zijn zes beschreven bladen uit het boekje gescheurd. Op elke bladzijde is een schema getekend. Horizontaal zijn, van links naar rechts, de volgende letters te zien: W(acht), G(las), C(oursen), M(iswijzing), W(inden). Verticaal lezen we: A(chtermiddagwacht), P(latvoetwacht), E(erste wacht), H(ondewacht), D(agwacht), V(oormiddagwacht). Onder deze schema's staan enkele aantekeningen betreffende de gissing van de koers, met daaronder de dagtekening.
In het jaarverslag van de Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaartmuseum Amsterdam (1978/1979, p.55) wordt vermeld dat het boekje waarschijnlijk afkomstig is van het oorlogsschip Curaçau. Dit is echter onmogelijk, daar dat schip in 1729 vergaan is (zie de beschrijving in deze catalogus van het journaal van het schip Curaçau, sign.: I 120).
Zie: Jaarverslag van de Vereeniging Historisch Scheepvaartmuseum, 1971/1972, p.49. handschr.
Zes bladzijden met tekst zijn uit het boekje gescheurd
Het boekje is waarschijnlijk afkomstig van het Oorlogsschip Curaçao (1726-1727)
Blijkens de middagpeilingen kruiste het schip in Het Kanaal gedurende de gehele periode
De gebruikte afkortingen betekenen: (boven, horizontaal:) W(acht G(las) C(oursen) M(iswijzing) W(ind/en). (links, verticaal:) A(chtermiddagwacht) P(latvoetwacht) E(erste wacht) H(ondewacht) D(agwacht) V(oormiddagwacht)
De eerste middagpeiling is van Egmond; het schip is dus omstreeks 6 september via het Marsdiep in de Noordzee gekomen